20.1.2018

5 VUOTTA BLOGGAAMISTA TAKANA




Tänään tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä, kun ekan kerran (hetken mielijohteesta, tietty) tein itselleni blogin ja kirjoitin ekan postauksen otsikolla "Heips :) !" Hullua ajatella, että oon todella tehnyt tätä jo viisi vuotta, sillä se on aikas pitkä aika tämän ikäisen tytön elämässä.

Erityisen karmivaa (mutta samalla ihanaa) tästä hommasta tekee se, että tänne on tallentunut kaikki meikäläisen pahimmat teinivuodet kammotuksineen. Karseat asuyhdistelmät, lukuisat hiuskokeilut ja arkipäivän kommellukset saavat välillä kylmät väreet meikäläisenkin otsalle, mutta siitä huolimatta olen säilyttänyt useimmat vanhat postaukset ihan vaan siitä syystä, että kaikki se mitä olen aiemmin tehnyt, on vienyt mua tähän pisteesen. Ja onhan niitä vanhoja juttuja välillä ihan hauska lukea. :D

Anyways, blogi on kasvanut yhdessä mun kanssa ja vaikka useampaan kertaan olen harkinnut lopettamista, joku tässä hommassa on kuitenkin vedonnut jatkamaan ja tässä sitä edelleen ollaan kirjoittelemassa teille. Innolla odotan, mitä tuleva blogivuosi tuo tullessaan!

   
BikBok takki & farkut
River Island
body
Nike
lenkkarit


Haluan kiittää jokaista blogini lukijaa, sillä ilman teitä tää olis aika yksinäistä puuhaa. Ja erityiskiitokset teille, jotka olette pysyneet matkassani mukana alusta asti! <3

10.1.2018

10/01/2018




Yleensä mulla tulee tekstiä blogiin sujuvasti, mutta tällä kertaa pää lyö aika tyhjää. Kenties tässä vaiheessa päivää jo neljäntoista tunnin valveillaolo alkaa näkyä, eikä ihme, sillä hommia on tullut paiskittua heti heräämisestä lähtien paria kahvipaussia lukuunottamatta. Silti mua ei haittaa aikataulujen mukaan eläminen, sillä tällä hetkellä mulla on tavoitteet hyvin selvillä ja mulla riittää halua sekä tahdonvoimaa niiden eteen työskentelemiseksi. Tällä hetkellä ykkösprioriteettejani ovat opiskelu, urheilu ja henkinen hyvinvointi. Erityisesti mielen "puhtaana pitäminen" on tällä hetkellä ensisijaisen tärkeää, sillä jatkuva lukeminen ja ajan tehokas käyttäminen ei ole mahdollista, jos pää ei pysy menossa mukana.


Käytiin muuten napsimassa päivän viimeisinä valoisina hetkinä muutamat asukuvat ja oikeastaan näistä tuli ehkä jopa kivempia, mitä ajattelin! Tykkään varsinkin postauksen ensimmäisestä kuvasta. Jospa näitä pienen pakkasen päiviä tulisi vielä lisää, niin saataisiin enemmän matskua kuvailtua! Onneksi päivät pitenevät koko ajan, niin homma helpottuu, kun ei ole pakko ehtiä kuvaamaan viimeistään kolmelta iltapäivällä.

Tästä postauksesta tulikin tällainen sekalaisempi setti, mutta ainakin saitte reaaliaikaista matskua ja vissiin nämä rennommatkin postaukset ovat vaihtelun vuoksi ihan toivottuja! Tsemppiä kaikille opiskeluihin ja arkipäivän haasteisiin, tästä se kevätkausi lähtee!

6.1.2018

UUSI VUOSI, UUSI MINÄ?

Taisin olla aika naiivi ajatellessani, että ”uusi vuosi, uusi minä”-ajattelu on vaan somessa liioiteltu ilmiö. Erehdyin keskiviikkona salille iltapäivällä viiden maissa ja vaikka normaalistikin tuohon aikaan on tavallista vilkkaampaa, tällä kertaa porukkamäärä oli noussut ihan uusiin sfääreihin. Ilmeisesti uuden vuoden lupaukset paremmasta kunnosta eivät olleetkaan urbaani legenda, vaan ihan totisinta totta.

Uuden vuoden alkamisessa on kieltämättä aika kutkuttava fiilis. Voi kartoittaa omia tavoitteitaan ja miettiä, mille antaa enemmän aikaa tänä vuonna. Edellisen vuoden epäonnistumiset voi unohtaa ja katseen voi kääntää eteenpäin. Kahden viikon joulumässäilyt ovat nyt ohi ja uusi, terveellisempi elämä voi alkaa! Ihana, ihana tammikuu!


Aluksi uusi jumpparytmi maistuu. Painot nousevat hurjaa vauhtia ja olo on energinen. Ei se säännöllinen kuntoilu ollutkaan tämän vaikeampaa. Mutta sitten yhtäkkiä kroppa on kipeä, painot junnaavat paikallaan ja pieni flunssanpoikanen iskee. Ja kaapissa on vieläkin ne joulunjäljiltä jääneet suklaarasiat.. Mikä meni vikaan?

Uuden elämäntavan aloittaminen ei ole mikään yhden yön juttu. Että aamulla herätään uudistuneena, päättäväisenä ja siitä lähtien kaikki menee juuri niin kuin on suunniteltu. Todellisuudessa elämäntyylin muutokset vievät pidemmän ajan. Totta kai jollekin voi toimia se, että pistetään kaikki tavat kerralla uusiksi ja heitetään vanhat tottumukset kankkulan kaivoon, mutta voisin melkein väittää, että ne kestävät, aidot muutokset syntyvät pikkuhiljaa. 


Säännöllisen urheilun aloittaminen pitkän tauon jälkeen voi olla kropalle aikamoinen shokki ja liian rankat treenit liian usein saavat kehon hetkessä jumiin ja ylirasitustilaan. Liikunnan aloittamisessa maltti on valttia. Vaikka uusi elämäntyyli motivoisi ja se vastahankittu salikortti polttelisi taskussa, kannattaa alku ottaa hieman rauhallisemmin ja keskittyä myös pitämään ne lepopäivät. Lepopäivinä voikin sitten keskittyä kehon muun hyvinvoinnin edistämiseen eli riittävään uneen, kehonhuoltoon ja venyttelyyn, sekä kunnolliseen ruokavalioon. 

Niistä pienistä muutoksista tulee yhdessä isoja, ja vähän hillitymmällä tyylillä uudet paremmat elintavat jäävät todennäköisimmin pysyviksi hyviksi muutoksiksi.

Entä sitten, jos painojen nostelu ei maistu, ja lenkkipolutkaan eivät suoraan sanottuna houkuttele, kun ilmat ovat mitkä ovat? AINA voi tehdä joitakin pikkujuttuja, jotka edistävät omaa hyvinvointiasi. 

Esimerkiksi

-        valitse hissin sijaan portaat
-        käy kaupassa kävellen
-        syö joka aterialla kasviksia
-        syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä (saattaa tuntua aluksi oudolta, mutta vähentää huomattavasti herkuttelua ja turhaa napostelua)
-        aloita päivä juomalla lasi vettä
-        laita telkkari kiinni puoli tuntia aikaisemmin ja lue sen sijaan kirjaa
-        käy kävelyllä ystävän kanssa
-        soita vanhemmille/isovanhemmille
-        venyttele samalla kun katsot leffaa