25.11.2017

KUNTOSALIHARRASTUKSEN ALOITTAMINEN

Heippa! En oo viime aikoina hirveesti puhunut kuulumisistani somen puolella, sillä valehtelematta miltei kaikki vapaa-aikani on kulunut opiskeluun. Tällä hetkellä vedetään oikeastaan lukion viimeisiä kokeita ennen kevään prelejä ja olo on aika täystyöllistetty, mutta silti jotenkin innostunut. Neljän kuukauden päästä tää kaikki alkaa olla pikkuhiljaa historiaa ja vaikka kuukausien mittainen ajanjakso saattaa jonkun mielestä kuulostaa pitkältä, mun mielestä marraskuukin on kulunut sellaista vauhtia, ettei mulla ole epäilystäkään siitä, että kevät koittaa ennen kuin huomaammekaan!

Se mistä mä halusin nyt tulla kertomaan ei liity kuitenkaan kouluun millään tavalla. Meitsi osti nimittäin elämänsä ensimmäisen salikortin pari viikkoa sitten! Treenit ovat lähteneet käyntiin hyvällä sykkeellä, jos niin voin itse sanoa. Oon aika ylpeä itsestäni, sillä jäsenyyden hankkiminen ei ollut mulle mikään itsestäänselvyys tai pikku juttu. Mulla kun ei ole entuudestaan kuin hitusen kokemusta salilla käymisestä ja niinpä uutta asiaa ja omaksuttavaa riittää! Onneksi sekä mun hyvä ystävä että poikaystävä käyvät myös samalla salilla, joten treeniseuraa on helppo kysyä mukaan ja varsinkin ensimmäisissä treeneissä ja alkuun pääsemisessä heistä on ollut korvaamaton apu. Kiitti te!<3


Mistä sitten tämä kuntosaliharrastus sai oikein alkunsa? Oon aina ollut sellaisten kokonaisvaltaisesti kehoa kuormittavien treenien ystävä, joita voi harjoittaa ilman apuvälineitä oikeastaan missä tahansa. Siis kaikenmaailman kyykyt, hyppelyt, burpeevariaatiot, punnerrukset, vatsaliikkeet ym. ovat tulleet erittäin hyvin tutuiksi. Lisäksi sitä on tullut juostua aikas monta kilometriä niin tasaista maata, pitkää matkaa, lyhyttä matkaa, erilaisia vauhteja, intervalleja ja rappusia. Kaikista suurin rakkauslajini on kuitenkin ollut tanssi, joka on valitettavasti jäänyt aika pitkälti pois arkirytmistäni ohjaamiani tanhuryhmiä lukuunottamatta. Nyt kun oma suosikkiliikuntani on ollut "lopullisesti poissa" pidempään, se alkoi salakavalasti näkyä kropassa ja ennen kaikkea mielessä. Kuten tässä postauksessa kuukausi sitten kerroinkin, olo oli todella vetämätön, väsynyt ja päivittäinen sokeriannoskin oli lähtenyt ihan käsistä. Itsekuri oli pikkulapsen tasoa niin ruoan kuin treeninkin suhteen. Monta pikkujuttua, jotka saivat kokonaisuudessaan mulle niin kamalan olon, että yhtenä päivänä kävin todella pohjalla. Olo oli yksinkertaisesti kamala ja sen päivän jälkeen oli aika katsoa syvälle itseeni ja aika käynnistää muutos.

Tässä eletään parhaillaan Suomen synkimpiä kelejä ja lenkille lähteminen ei ollut luonnollinen vaihtoehto sporttisemman arjen jälleenrakentamiseen. Sitä paitsi musta tuntui, että nyt tarvitaan jotakin uutta. Jotakin haastavaa, jotakin mihin pitää sitoutua. Kuukausittainen salimaksu on hyvä motivaatio käydä treenaamassa, sillä tässä kuitenkin eletään kohtalaisen tiukalla budjetilla niin että rahaa jäisi pakollisten menojen jälkeen vähän vielä säästöönkin. Tämä satsaus on täysin itseäni ja omaa hyvinvointiani varten. Nyt olenkin käynyt salilla sen nelisen kertaa viikossa, mikä on tuntunut mun mielestä sopivalta määrältä. Monet varoittelevat, että alussa ei kannata lähteä liian rankasti liikkeelle, mutta mulle tuo treenimäärä on tuntunut todella luontevalta. Tästä on hyvä jatkaa!

23.11.2017

MANGO-INKIVÄÄRI-TYRNI -SMOOTHIE

Kun ulkona tuntuu olevan pimeä vuorokaudenajasta riippumatta ja pienestä väsyneisyydestä huolimatta olisi liuta hommia tekemättä tai vaikkapa treeni edessä, on aika ottaa vähän ekstraboostia tästä oranssista smoothiesta, joka on samalla värihoitoa myös mielelle! Jos pirteä olisi maku, tämä maistuisi just sille.


RESEPTI (4 lasillista)

 300g pakastemangoa
1 banaani
1 porkkana
muutama sitruunaviipale
pala inkivääriä
kourallinen tyrniä (pakastettuja)
2 dl appelsiinituoremehua
reilusti vettä 

Kuori inkivääri ja porkkana, pilko ainekset ja sekoita blenderissa hyvin. Sitruunan voi lisätä kokonaisena ilman kuoria tai halutessa voi puristaa pelkän mehun. Itse tykkään tehdä aina reilun annoksen kerralla niin, että smoothiesta riittää vielä toisellekin aterialle.


Kippis!

14.11.2017

Mitä tehdä sateisena syyspäivänä?

Syyspäivät saattavat olla lumoavan kauniita kaikkine väreineen ja raikas ilma tekee mielelle ihmeitä. Jokainen suomalainen kuitenkin tietää, että useimmiten tilanne on kuitenkin täysin toinen ja ulos ei tekisi mieli työntää edes varpaita ovenraosta. Sade, kylmyys, tuuli ja pimeys vetävät helposti mielen matalaksi. Monesti tällaisina päivinä saattaakin tulla tekemisen pula ja voi tuntua siltä, ettei ole muuta mahdollisuutta kuin maata sängyssä netflixiä tuijottaen. Sarjojen katsominen on ainakin mun mielestä tosi ok, mutta välillä on myös ihana tehdä jotain muutakin ja sen vuoksi kokosinkin teille listan omia lempparivinkkejäni siihen, miten syysiltoja voisi viettää!


1.      Kokeile uutta reseptiä
Mikä olisikaan parempaa puuhaa sisätiloissa kuin uuden reseptin testaaminen! Kokkaaminen on hauskaa ajanvietettä ja kaikista paras osuus on tietysti se syöminen, oli kyse sitten energisoivasta smoothiesta, hemmottelevista herkuista tai jostakin ihan perus arkiruoasta, jota et ole tehnyt pitkään aikaan. Niiden jokapäiväisten reseptien lisäksi on todella virkistävä kokeilla jotakin uutta ja pieni vaihtelu perusarkeen piristää mieltä kummasti!

2.      Käy elokuvissa tai pystytä kotiin oma leffanurkkaus
Perinteinen leffateatterissa käyminen kuuluu ainakin omalta osaltani niihin arjen hengähdyshetkiin, jotka saavat aivot puhdistettua ihan eri lailla kuin mikään muu. Myös kotona voi nauttia leffasta, kun pitää kännykän visusti piilossa, kokoaa joukon leffaeväitä etukäteen valmiiksi ja kasaa kaikki tyynyt ja peitot yhteen ja käpertyy niiden sekaan parhaassa tapauksessa vaikka pyjama tai aamutakki päällä. Siihen vielä pari kynttilää ja lämpöiset villasukat!

3.      Nauti ulkoilusta (jos voit)
Sadekin on vain pukeutumiskysymys, joten kunnon tamineet päälle ja nauttimaan raikkaasta ilmasta! Pienikin pyrähdys pihalla piristää kummasti ja sen jälkeen aivotkin ovat paljon vastaanottavaisemmat arjen haasteita kohtaan.

4.      Ime voimaa arjen pikkuasioista
Varsinkin kiireisimpinä päivinä saatamme helposti suorittaa asioita järjestyksessä kiinnittämättä kunnolla huomiota siihen, mitä oikeasti teemme ja mitä ympärillämme tapahtuu. Haasta itsesi ja kävele eri reittiä kouluun tai työpaikalle, kokeile uutta kahvilaa tai ruokapaikkaa, laita hiukset eri tavalla kuin normaalisti tai vietä aikaa eri huoneessa kuin yleensä. Näet maailman taas hiukan eri tavalla.

5.      Piristä kotisi ilmettä
Voit vaihtaa huonekalujen paikkaa, kokeilla uusia ideoita tai piristää kotisi värimaailmaa vaihtamalla tyynynpäälliset tai verhot. Pienikin muutos voi tuoda ison ilon. Jos luovuus iskee oikein kunnolla, voit vaikkapa itse ommella kotiisi jotakin uutta piristystä. Netti on täynnä simppeleitä diy-vinkkejä, joten sieltä vaan inspiraatiota etsimään ja luovuushanat auki!

6.      Järjestä illanistujaiset
Kun järjestää treffit nyyttäriperiaatteella niin että jokainen tuo mukanaan jotakin, järjestäminen onnistuu lyhyelläkin varoitusajalla. Eikä tällä kertaa mitään minimekkoja, vaan villasukat ja verkkarit jalkaan ja rennolla meiningillä maailmaa parantamaan! Ystävien seurasta on helppo imeä energiaa, eikä yhteistä illanviettoa tarvitse aina odottaa viikonloppuun asti.

Mitä vinkkejä sulla on pimeisiin syysiltoihin? Nyt on aika pistää hyvä kiertämään ja ideat jakoon!♥